Functional Threshold Power
Vandaag was het zover...... de vaste fietsmannen en ik gingen in de TacxStudio in Aldeborn (Wilco's garage) lekker een vijf kwartier binnen trainen.
Dit was een uitgelezen moment om een test te doen om mijn oh zo belangrijke F.T.P. te berekenen.
Zoals ik al uit heb gelegd, dit is simpel gezegd je omslagpunt uitgedrukt in Watts. Of nóg beter gezegd, het vermogen dat je 60 minuten kunt leveren op de punt van verzuring, zonder volledig te verzuren.
Omdat ik mijn omslagpunt weet aan de hand van mijn hartslag (FTHR = +/- 163 bpm) kon ik een bepaalde training volgen en met de daarmee verkregen gegevens kan ik redelijk nauwkeurig mijn F.T.P. berekenen.
De training zag er als volgt uit:
Warming Up =
20min in +/- 70% FTHR
3x1min met 1min rust Cadans boven 110
5min "rustig aan" in <70% FTHR
Hoofd segment =
5min "voluit" in >106% FTHR (voluit op een manier dat je het vol kunt houden)
5min "rustig aan" in <70% FTHR
20min "Tijdrit" in 99-105% FTHR (voluit op een manier dat je het vol kunt houden)
Cooling Down =
15min "rustig aan" in <70% FTHR
De hele clue in deze is de 20min tijdrit. De gemiddelde vermogen die je kunt leveren in deze 20 minuten is bepalend voor je F.T.P. Je moet namelijk 95% van het gemiddelde vermogen hiervan nemen.
(dit komt omdat na veel studie is gebleken dat je 60 minuten gemiddelde (wat eigenlijk je F.T.P. is) ongeveer 5% lager is dan je gemiddelde over 20 minuten. Het is voor veel mensen makkelijker en wenselijker om een 20min tijdrit te rijden dan een 60min tijdrit)
Ik had in deze test over de 20 minuten tijdrit een gemiddelde wattage van 206. 95% hiervan komt uit op 196W.
Een vrij teleurstellende score vond ik zelf wat ook aangeeft dat er veel werk aan de winkel is. Echter, de kop zit er goed op dus dit motiveert alleen maar meer!
En nu een aantal trainingen gaan samenstellen!!
118-2-88
Geen opmerkingen:
Een reactie posten